Fundació Vella Terra s’uneix a més de 70 entitats de Catalunya per formar el MOVIMENT PER ATURAR EL MALTRACTAMENT A LES PERSONES GRANS

En el marc del Dia Mundial de la Presa de Consciència de l’Abús i el Maltractament a les Persones Grans celebrat el 15 de Juny, entitats d’arreu de Catalunya es van presentar com a Moviment sota el lema “El bon tracte ens fa grans”.

Aquest 2019, a Catalunya s’han presentat ja 260 denúncies per violència domèstica a persones grans, amb 20 detinguts i 267 persones ateses, xifres lleugerament superiors a les de l’any anterior. No hi ha estudis recents que acreditin totes les situacions de maltractament, estafes, abús econòmic, maltractament psicològic, abandonament, negligència… Segons informe de l’OMS de 2018, 1 de cada 10 persones grans pateix algun tipus de maltractament, i aquesta xifra està subestimada, ja que només es denuncia 1 de cada 24 casos.

L’edatisme, la discriminació per raó d’edat, és definit com un “procés de discriminació i estereotipació d’una manera sistemàtica envers les persones d’edat avançada pel sol fet de ser velles” (R.Butler), i és aquesta discriminació el substrat de moltes situacions de maltractament a les persones grans.
El silenci de les víctimes pot estar motivat per diferents causes: per sentiments contradictoris quan el maltractament es produeix en un entorn de confiança, per por a represàlies, per aïllament social, per falta de consciència, o per causa d’un deteriorament cognitiu.

Malauradament, aquests fets tenen lloc amb molta freqüència i es presenten en diferents formes: maltractament econòmic, maltractament físic, maltractament psicològic o emocional, maltractament sexual, negligència, abandó i altres vulneracions de drets.

Per aquest motiu, entitats d’arreu de Catalunya entre les quals es troba Fundació Vella Terra s’han unit per denunciar aquesta situació i donar visibilitat al problema i a les possibles solucions a través d’accions conjuntes des del vessant normatiu, de sensibilització i comunicatiu.

Sota el lema “El Bon Tracte ens fa Grans” el 14 de juny es van presentar les conclusions per combatre el maltractament a les persones grans.

Entre d’altres accions es busca una millora en el marc legal de les persones grans maltractades, agilitzant procediments judicials, promovent canvis legislatius per endurir, per exemple, les penes quan la víctima és una persona en situació de vulnerabilitat etc. També es treballa per promocionar una millora en els recursos i serveis que s’ofereixen a les persones grans maltractades i posar en marxa iniciatives conjuntes que ajudin a sensibilitzar la societat envers aquesta situació.

En aquest sentit, L’àmplia representació de les entitats i el treball realitzat fins al dia d’avui, conforma una veu unitària de molta força i amb solucions concretes contra el maltractament a les persones grans i que, alhora, possibilita arribar a l’opinió pública amb uns objectius comuns de sensibilització i difusió, que tenen a veure en:

1. Prendre consciència sobre el maltractament a les persones grans i edatisme
2. Sensibilitzar a la societat en el tracte correcte i la cura de les persones grans, amb accions concretes de comunicació i difusió sota el lema El Bon tracte ens fa grans

Des de Fundació Vella Terra donem tot el nostre suport a aquest moviment!

Per a més informació: MANIFEST